top of page

SPCS 3D-inredaren PLUS 64 bit: How to Solve Common Problems and Issues



6 06 e Här tänds den olympiska elden Vid en ceremoni i grekiska Olympia i går tändes den olympiska elden. En stafett genom Grekland och sedan Storbritannien tar elden till OS-invigningen i London den 27 juli. FOTO: JAMIE MCDONALD/GETTY Till invigningen Stafett tar elden till London-OS I går började OS-facklan sin färd mot London när den olympiska elden tändes i Olympia i Grekland. Den Liverpoolfödde grekiske simmaren Spyros Gianniotis inledde fackelstafetten. Efter sju dagars färd inom Grekland kommer elden att fraktas till Storbritannien där stafetten fortsätter fram till OS-invigningen i London den 27 juli. TT-METRO Lång väg kilometer så långt ska facklan färdas genom Grekland innan den förs till Storbritannien. Omkring 500 personer ska bära den i de olympiska spelens hemland. METRO Kolumn FRIDAH JÖNSSON FRILANSSKRIBENT SL-KORTEN ÄR INTE FÖR DYRA Jag hamnade i en sjuk Twitter-debatt i veckan. Jag skrev om att Planka.nu fick kulturbidrag (vilket det senare visade sig vara ett förlag som gett ut deras bok som fick) och en armé av arga Call of Duty-killar kände sig oerhört kränkta och tvungna att förklara för mig hur fel jag hade. På grund av särskrivningar och felstavningar kan jag inte redogöra för allas argument, men de gick i stora drag ut på att kollektivtrafiken ska vara gratis för att det är en mänsklig rättighet. Jo, vi tar det igen: Kollektivtrafiken ska vara gratis för att det är en mänsklig rättighet. Jag frågade varför. Solidaritet! löd de flesta svar, hur solidariskt är det att inte kunna röra sig i sin egen stad?. Kommer ni ihåg cyklar? Det är ett asbra transportmedel. Det är jättebilligt och miljövänligt och den resande får motion. Äger man en cykel kan man ta sig överallt, helt gratis! Man behöver inte bli arg på några vakter! Man behöver inget kort! Man behöver inte köa till spärrar! Det är helt sjukt, men så är det. För varför skulle kollektivtrafik vara en mänsklig rättighet? Har man inte råd med ett SL-kort så får man väl ta ett jobb dit man kan cykla och sedan jobba där tills man knegat ihop 790 spänn till ett månadskort? Och ja, arbetsmarknaden är svår, jag vet. Bostadsmarknaden är ännu svårare, jag vet det också. Får man då inte ihop ekvationen bostad och arbete så får man väl vackert köra på alternativet cykel. Jag vet en som cyklar från Täby till Solna varje morgon året runt, i femton minus och tjugo plus. Bara för att hen vill. Eller så får man snällt omvärdera sa- Bra om näthatare Medierna i P1 hade ett program om näthatet mot kvinnor förra veckan. Lyssna på det. (Och rannsaka er själva, kommentatorer.) Mina egna näthatare Ni blev så arga på mig över förra kolumnen att ni fortfarande mejlar att ni vill döda mig. FYI: Jag vill inte ha Avicii och Kleerup på sedlarna. Det var ett harmlöst skämt. Vila er lite, snälla. ker och spara sina cash och skippa en del inköp för åttahundra spänn. Det är liksom ingen mänsklig rättighet att åka gratis bara för att man måste. Vad skulle det vara som tvingar en att göra det? Har man jobb långt från sitt hem så får man antingen byta jobb eller cykla, eller omprioritera i sin ekonomi och spara in på andra saker. Om man har ett jobb där man tjänar typ per månad, vad är det som gör att man inte kan lägga åttahundra av dem på ett SLkort? Alternativt: Vad är det som gör att man inte kan införskaffa en cykel och använda den dit man ska? Och jag VET att det finns folk som lever på 500 spänn i månaden och som blir hatade för att de inte säljer sina bostadsrätter när de inte har någon inkomst och därför inte kan få någon hyresrätt. Men lösningen är ju knappast att sänka priset på månadskort. Där är det ju bostadspolitiken och förorternas status som måste diskuteras. Att folk inte får jobb i det kvarter de är bosatta i är ju liksom inte direkt SL:s fel. Kom igen. Metro.se Läs och kommentera fler kolumnister Enjoy Responsibly * Toppbetyg till bästsäljande Italienska boxar!* Fynd Per Bill Dina Viner Dragunera Art nr liter, 13,5%, 199:- Båda boxarna var under första kvartalet 2012 bäst säljande i sina moduler i segmenten rött vin på box under 200 kr repsektive vitt vin på box mellan 179 kr och 199 kr. Fynd Allt om Vin Stora vinguiden 2012 Verdicchio Art nr ,5%, 195:-/3 liter, 62:-/75cl Alkohol i samband med arbete ökar risken för olyckor.


8 FINANS 08 börsen i går +1,0% OMXS. Efter en ryckig handelsdag stängde Stockholmsbörsen på plus i går. TT NASDAQ/DOW JONES +0,17 % / +0,30 % LONDON +0,20 % FRANKFURT +0,66 % HELSINGFORS +1,04 % PARIS +0,37 % MOSKVA +0,57 % EURO 8,98 DOLLAR PUND 6,94 11,21 Siffror från kl 21 i går Shopping Hallå där Har du handlat färre kläder hittills i år än förra året? Jag har inte handlat någonting. Jag har inte haft tid. Det är en sån sak jag tänker att jag ska göra men som aldrig blir av. Jon Jeppsson, 30, arbetar med ensamkommande flyktingbarn, Malmö. Jag har nog handlat mindre. Det är rätt dåligt väder, så jag väntar hellre tills det blir bättre. Maia Wallner, 27, studerande, Malmö. Butikerna blir blåsta på pengar av vädret Handel. Än en gång är vädret på väg att sänka klädhandeln. Förra våren försvann i en extremt lång vinter. Hösten hann knappt börja innan det blev vinter igen och nu är våren på väg att regna bort. Jag har hört från både leverantörer och butiker att årets aprilmånad är den sämsta de kan påminna sig om, och då är det folk som Caroline Söderholm, 29, massör, Malmö har hittills i år inte handlat så mycket kläder. Kanske för att jag inte haft pengar men också för att jag inte direkt behöver mer kläder. Joel Nevrup, 31, arbetslös, Malmö: Jag har inte tänkt på det. Jag handlar oftast kläder när jag inte har något bättre för mig. FOTO: KINGA LEZANSKA SJÖLIN varit i branschen länge, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil. Förra året blev en katastrof för klädhandeln som minskade med fem procent den största nedgången på tio år. Inte ens under finanskrisen 2008 var siffrorna så dåliga. Och årets vårhandel är på väg att försvinna i regn och rusk. Under april minskade klädhandeln i butikerna med 12,4 procent och skohandeln med 20,6 procent jämfört med samma period förra året. Årets fyra första månader minskade försäljningen av kläder med 3,8 procent. Det är himla tråkigt att skylla på vädret, men det spelar faktiskt väldigt stor roll, säger Maria Sandow. Trots de dystra siffrorna har butikerna redan börjat se en förbättring under maj månad. Det har börjat bra. Man får hålla tummarna för att det håller i sig och att solen och värmen kommer. Handlare är ett segt och luttrat släkte, så de håller säkert ut men det är jobbigt när det blir så här, säger Maria Sandow. MARCUS CARLSSON LEIF OLDENBURG Modemagasin + gåvor! ANNONS Olivia Kukacka, presskontakt på Husqvarna som har utlyst Sveriges slappaste sommarjobb att sitta och glo på en robotgräsklippare i en Stockholmspark i tre veckor. Lönen ligger på kronor och alla som har fyllt 16 kan söka jobbet. HON SÖKER SLAPP SOMMARJOBBARE Vad är vitsen med att sitta och stirra på en robotgräsklippare? Har man inte en sådan för att slippa vara i trädgården? I det här fallet är det för att man behöver någon som bevakar den. Har man den i en villaträdgård behövs det inte eftersom maskinen har pinkod och larm. I vissa parker får man dricka öl och vin om man har åldern inne. Är det okej att göra det om man får jobbet? Nej. Det är ett seriöst jobb som man ska ta på allvar... man får ju lön. Självklart ska man inte dricka alkohol på jobbet! Det räcker med att man personer Arbetsgivare hotar med lockout Plåtslageriernas Riksförbund (PLR) varslar om lockout för Byggnads medlemmar på 100 företag. Lockouten träder i kraft den 23 maj. TT Olivia Kukacka på Husqvarna. har fyllt 16 för att söka jobbet. Har ni läst Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om minderåriga, AFS 1996:1, till exempel Betryggande säkerhet skall ges mot bla, bla, bla, bla, bla, bla överansträngning? Du menar att det finns en risk att någon blir överansträngd? Det är väl snarare motsatsen? METRO Lapplandsupproret Uppror mot vårdnedrustning Nu bildas Lapplandsupproret av människor i de fyra nordligaste länens inland som protesterar mot nedrustningen av akutsjukvård i glesbygd. TT 80% + 4 NR AV STYLEBY + SKÖNHETSPRODUKTER FÖR 159 KR, VÄRDE 793 KR! Mode, trender, skönhet och stil. 4 nr av succémagasinet STYLEBY av och med Elin Kling. Skönhetsprodukter utan extra kostnad! KÖP ERBJUDANDET PÅ SAVEMYDAY.COM SPARA MISSA INTE DAGENS ERBJUDANDE! - en del av




SPCS 3D-inredaren PLUS 64 bit


2ff7e9595c


0 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page